Reading Time: 2 minutes

Som led i en ny vedligeholdelsesstrategi, har man valgt at forbedre adskellige danske jernbanedæmninger. Målet er at forbedre den overordnede Danish jernbaneinfrastruktur.

Et par jernbanedæmningerne er begyndt at vise små tegn på ustabilitet. For at være i stand til at forblive i kontrol over situationen, har man valgt at renovere dem.

På Sydsjælland, tæt på en travl station, er der øget risiko for, at en jernbanedæmning på sigt vil blive ustabil. Dæmningen bliver derfor jævnligt overvåget. Det blev opfanget, at den var begyndt at synke hurtigtigere og dæmningen blev derfor hurtigt en høj prioritet. Jo mere den sank, desto større var risikoen for, at den ville kollapse.

For at kunne sikre personalet og passagerernes sikkehed samt tog til tiden, besluttede man sig for at rennovere dæmningen. Aarsleff Rail A/S, en dansk entreprenør specialiseret i jernbaner, blev hyret til opgaven. De fjernede 4 meter af den gamle dæmning og erstattede den med mere stabilt jord og en ny ballast.

Løsning

Det er forventet, at en renovation af denne størrelse, vil medføre små sætninger i dæmningen. Aarsleff Rail ønskede at sikre, at sætningerne ikke overskred hvad der var forventet. De efterspurgte derfor en løsning, der kunne bistå dem i overvågningen af sporene og dæmningen 24/7.

For at sikre overvågning af selv de mindste bevægelser, blev Railmonitors løsningen installeret på den berørte strækning. Tiltsensorer er blevet installeret for at måle direkte bevægelser (cant og twist) samt longitudinal (slope og bend) på sporet.

Enhver bevægelse i sporet bliver monitoreret. Dette gør det muligt for Aarsleff Rail at få indsigt i hvordan selv de mindste bevægelser er relateret til hinanden.

Denne konstante og uafbrudte måling forsyner Aarsleff Rail med et solidt datagrundlag. Den data som sensorerne opfanger bliver automatisk behandlet i skyen og kan nemt blive tilgået. Aarsleff Rail får samtidig et unikt indblik i præcis hvordan sporet opfører sig, både regulære og irregulære bevægelser. Hvis grænseværdierne bliver overskredet vil systemet sørge for at udsende en alarm til relevante projektledere og projektdeltagere hos Banedanmark.

“Det var bemærkelsesværdigt at se hvordan et af sporene så småt begyndte at sætte sig efter et kraftigt regnskyld. Ved at bruge Railmonitors system var det nemt at planlægge hvornår vi skulle tilpasse sporet uden at skulle gå på kompromis med sikkerheden”

Martin Dhin, Banelandmåler, Aarsleff Rail

Railmonitors løsning sikrer, at Aarsleff Rail altid kender den nuværende tilstand af jernbanestrækningen og kan sørge for, at den altid er sikker og stabil. Det giver dem en unik adgang til vædifuld data, der kan bistå Aarsleff Rail med at træffe kritiske beslutninger.

Vigtigst af alt, vil løsningen kunne hjælpe dem med opfylde den vigtigste prioritet på de danske jernbaner: at sikre en tryg – og rettidig – rejse for personale og passagerer.

Follow us on LinkedIn: