Digitalisering kræver samarbejde

Digitalisering kræver samarbejde

Reading Time: 3 minutes

Den 28. til den 29. maj deltog vi i dette års Rise of IoT & Big Data in Rail konference i München. Vi var omkring 300 deltagere og var en god blanding af leverandører, operatører og infrastrukturejere. Fællesnævneren var, at vi alle deler en sand passion for IoT, Big Data og den digitale transformation, der er på vej ind i vores industri.

Der er ingen tvivl om, at vi alle på konferencen er begejstrede for udsigten til en digital jernbane. Der er dog visse udfordringer som vi alle møder på vejen mod digitalisering. Uanset om du er leverandør, operatør eller infrastrukturejer.

Gamle vaner er svære at bryde

En af de største udfordringer i jernbaneindustrien er, at mange af os ikke bryder os specielt meget om forandringer. Generelt set trives vi bedst med at gøre tingene på samme måde som vi altid har gjort. Dette er en stor udfordring, hvis vi gerne vil have succes med at digitalisere vores industri. Denne form for tilbageholdenhed er svær at blive mødt af, når vi skal introducere digitaliseringen til vores organisation. En digitaliseringsprocess tager tid og mange resourcer, og det er afgørende at alle er med ombord. Eksempelvis giver det ikke megen mening at bruge måneder på at forberede implementeringen af et data capture system, hvis ingen af dine kollegaer vil bruge det.

Fokuser på mennesker frem for teknik

Et tema, der gik igen på konferencen var, at du skal fokusere på menneskene frem for teknikken. Digitalisering starter og slutter med hele organisationen og de mennesker, der er en del af denne. Vi er alle nødt til at samarbejde om at optimere vores processer og arbejdsgange. Det er nemmere sagt end gjort, men ikke desto mindre nødvendigt.

Genovervej dine interne processer

Flere af vores meddeltagere på konferencen er ansat ved store organisationer med flere end tusind ansatte. Disse organisationer har store ambitioner, når det kommer til deres digitalisering. På trods af de høje ambitioner, tager digitaliseringen længere tid end forventet. Det kan der naturligvis være mange forskellige grunde til det. En af de primære årsager virker dog til at være, at det kommer bag på organisationerne, hvor tidskrævende det er at konvertere en hel organisation.

Ofte er det et mindre team, der har fået ansvaret for at introducere resten af organisationen for den digitale verden. Når du er ansvarlig for at overbevise tuisnd af dine tætteste kollegaer om, at de skal ændre deres arbejdsgange totalt, så har du en lang vej foran dig.

Det kræver en landsby at opfostre et barn, og at gøre digitaliseringsprocessen til en succes kræver at hele organisationen samarbejder. Vi skal fokusere mere på de mennesker, der bliver berørt af digitaliseringen, mere end vi skal fokusere på teknikken. Først skal vi forstå og acceptere det, og så skal vi implementere det og få det til at virke. Sammen.

Fortsættelse følger

Vi fik rigtig meget ud af at deltage på konferencen i München, og vi fik et værdifuldt indblik i hvad der rører sig hos vores meddeltagere. Hvad enten du er leverandør, operatør eller infrastrukturejer deler vi lignende udfordringer. Vi fik faktisk så meget ud af vores deltagelse, at vi har valgt at dele vores takeaways op i to artikler. Ovenstående som du (forhåbentligt) netop har læst og en efterfølger, der vil blive udgivet i næste uge. Den vil berøre emnet ’data er som det nye olie’.

Hold øje med vores nyheder eller vores LinkedIn side for at få linket til næste artikel.

Follow us on LinkedIn:
2019-06-19T11:03:30+02:00juni 19th, 2019|Kommentarer lukket til Digitalisering kræver samarbejde